Mantraravi: loits, sõna, heli?
Esimesed ravivõtted olid seotud sõnade ja häälega ning on rakendatavad tänapäevalgi.
Ravimtaimede ja looduslike materjalide kõrval on kõik maailma rahvad kasutanud raviks heli läbi sõnade või mantrate. Kui paljudel rahvastel on need oskused välja surnud või talletatud vaid ajalooliste teoreetiliste materjalidena, siis väga süsteemse ja autentselt säilinud metoodikana kasutab mantraravi edukalt tänapäeval Tiibeti meditsiin.
Tartu Ülikooli õppejõud ja teadlane, ravimtaimede uurija professor Ain Raal kinnitas Vikerraadio Huvitaja saates, et vanimad teadaolevad tervendamismeetodid on eelkõige seotud sõnaga, loitsudega. Kindlasti pole erinevate rahvaste pärimusmeditsiinid fundamentaalselt erinevad ning kogemus on viinud inimesed kõikjal samade järelduste ja praktikateni. Kui need meetmed ei toimiks, siis poleks neid ju ka kasutatud. Kaasaegne teadus on uurinud heliravi ning tõestust on leidnud teatud sageduste tervendav mõju erinevatele haigusseisunditele. Samal põhimõttel töötab ka mantra ja sõnapõine ravi.
Eesti rahvameditsiinil pole kahjuks laiaulatuslikku katkematut ja muutumatul kujul säilinud õpetust sõna või loitsuravi kohta säilinud. Kogutud materjalide põhjal püütakse üht-teist taastada, kasutatakse fragmente teadaolevatest ütlustest. Küll aga on ühena vähestest etnomeditsiinidest just Tiibetis säilinud detailsed selged mantraravi õpetused ja ravijuhendid väga konkreetsetele haigusjuhtumistele ja patoloogiatele, mida katkematu liinina õpetajalt-õpilasele edasi antakse.
Selline mantraapteegi omandamine vajab autentseid juhiseid õpetajalt, kes on teadmised saanud kogemustega meistrilt ning materjali edasiandmiseks peab ta saama oma tegevuse kvaliteedist lähtuvalt loa. Tähtsaks peetakse, et õpetus ei devalveeruks ning säilitaks oma jõu. Lihtsalt õpikust mõne haiguse kohta kirja pandud mantra lugemine ei toimi. Ometi on kõigil inimestel olemas potentsiaal mantraravi kasutamiseks, kui see on saadud õigest allikast ning kui on viitsimist mantra jõu käivitamiseks selle harjutamisega veidi vaeva näha, sellesse aega panustada. Mingisugust religioosset-usulist tausta mantraraviks vaja ei ole. Oluline pole rahvus, kultuuriline või etniline kuuluvus, vanus ega sugu. Kõik me oleme olemuselt samasugused ning omame samasugust potentsiaali.
Kaasaja tiibeti arstid, kes rakendavad oma akadeemilises praksises ka kohaliku pärimusmeditsiini võtteid tunnistavad, et vanade meistrite selgitused mantraravi toimimise kohta on väga sarnased kaasaja füüsikateaduse seisukohtadega. Tegu on universaalse vibratsioonipõhise organite ja organsüsteemide mõjutamisega, mis läbi meie keha suuresti veest koosneva materjali sihtpunkti jõuab. Samas on mantraravi tihedas seoses meie hingamisega, mis pideva protsessina väga oluliselt meie keha mõjutab. Lisaks keskendutakse Tiibeti meditsiinis väga palju ka mateeriat loovatele algelementidele, mille mõjutamisega keha funktsioonid kõige sügavamal tasandil tasakaalu viiakse.
Tähtis on ka lisada, et tiibeti ravikunstis tehakse vahet ravimantratel ning spirituaalsetel mantratel. Esimesed on kasutatavad haiguste ennetamiseks, aga ka konkreetsete probleemide või haigusjuhtumite puhul, nagu näiteks kurguvalu, viirushaigused, hingamisteede-, südame-, seedeelundkonna haigused, peavalud, kasvajad, degeneratiivsed ja kroonilised haigused jne. Teisi aga rakendatakse vaimsetes praktikates tööks meele ja meie baasolemusega ning ei ole ravimantrate kasutamise otseseks eelduseks. Mantraravi saab kasutada nii enda tervendamiseks, kui ka teiste aitamiseks.
Lisaks helile kasutab tiibeti pärimusmeditsiin mantraravi ka läbi vormide ja muude visuaalselt tajutavate mehhanismide, mis on rahva seas väga hinnatud. Sellisteks näideteks on amuletid või ruumides kasutatavad ohutised või ka tiibetist tuntud palvelippude kujul. Ka nende toimet selgitatakse läbi mõju mateeria algelementidele. Kaasajal Eestiski väga populaarseks muutunud vääriskivide kasutamine raviks ning elutegevuse mõjutamiseks liigitub Tiibeti meditsiinis mantraravi alla, sest vibratsioonipõhine toime töötab samadel alustel.
Loitsu, sõna ja mantraravi uue ajastu teadusele ambitsioonikas materjal uurida. Ometi ei pea mantraravi teadusliku tõestuseni jõudmiseni ootama, sest kogemuspõhine meditsiin on selle efektiivust ja toimivust aastasadade jooksul juba edukalt rakendanud.
Ain Raal nendib Huvitaja pärimusmeditsiinile keskenduvas saates, et teaduspõhine ja kogemuspõhine meditsiin ei ole sugugi üksteisele vastanduvad või veelgi vähem üksteist välistavad. “Nad on kogu aeg teineteist toetanud ja teineteise sisse väga põhjalikult sulanud. Kui me ütleksime, et see on ühe medali kaks külge, siis see oleks kindlasti vale ettekujutus, sest medali eri küljed on väga täpselt eristatavad. See oleks nagu kahe metalli sulam,” kirjeldas Raal kogemuspõhise ja teaduspõhise meditsiini suhet.
Sel aastal avaneb Eestis harv võimalus õppida Tiibeti mantraravi augustis siia tuleva tiibetlannast traditsioonilise meditsiini praktiku ja jogiini Tsering Donla käe all. Tiibeti Meditsiini Keskusesse Men Ling, Jõõpres toimuvate kursuste kohta saab täpsemat informatsiooni www.tibetmed.ee või Facebookis Tiibeti Meditsiini Keskus Men Ling.
Autor: Silva Soobik
Sowa Rigpa terapeut Men Lingi Keskuses